WSA o podstawie umorzenia postępowania oraz o mocy oświadczenia administratora

W jednym orzeczeń WSA w Warszawie sąd poruszył dwie istotne dla każdego administratora kwestie.

Pierwsza z nich dotyczy podstaw umorzenia postępowania przed organem nadzorczym w przypadku zdarzenia dotyczącego ochrony danych osobowych, które rozpoczęło i zakończyło się przed datą stosowania RODO. Druga kwestia dotyczy oświadczeń administratora strony dokonywanych w odpowiedzi na żądanie wyjaśnienia skargi skierowanej do organu nadzorczego.

Na marginesie warto też zasygnalizować, że w skardze do WSA w Warszawie kolejny raz pojawia się wniosek o skierowanie do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej pytania prejudycjalnego – o skutkach tego wniosku napisałem na końcu wpisu.

Aktualności Plus 360 dni
599
 PLN z VAT
  • Zapoznaj się z argumentacją Urzędu, Sądu czy Trybunału
  • Fachowe i czytelne podsumowanie omawianego orzeczenia
  • Dostęp do wszystkich aktualności na stronie
  • Jako pierwszy masz dostęp do ważnych argumentów
Wybieram
Wyszukiwarka Plus 360 dni
2899
 PLN z VAT
  • Dostęp do Wyszukiwarka 360 Dni
  • Dostęp do Aktualności Plus 360 Dni
  • 3 konsultacje RODO w ramach subskrypcji
Wybieram
Wyszukiwarka 360 dni
2365
 PLN z VAT
  • Baza Orzeczeń Sądów i Trybunałów
  • Eksperckie tezy wybranych orzeczeń
  • Decyzje Prezesa UODO
  • Decyzje Europejskich Organów Nadzorczych
  • Wytyczne i Opinie EDPB oraz EDPS
  • Źródło argumentów w postępowaniu administracyjnym
Wybieram

Ponad 2000 orzeczeń o Ochronie Danych Osobowych (RODO). Codzienna aktualizacja bazy orzeczeń.

Teraz zamawiasz Szkolenie RODO - Inspektor Ochrony Danych.  Nie musisz podawać karty płatniczej. Wystarczy, że wypełnisz formularz a na podany adres e-mail otrzymasz fakturę VAT do opłacenia. Ważne: Dopiero po zaksięgowaniu płatności – system utworzy konto użytkownika oraz uruchomi subskrypcję. Dopiero od tego momentu rozpoczyna się okres Subskrypcji.


    Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Piotr Liwszic prowadzący działalność gospodarczą jawneprzezpoufne Piotr Liwszic z siedzibą przy ul. Grzybowskiej 43, 00-855 Warszawa, NIP: 521-332-36-17, tel: (+48) 721 621 299, email: kontakt@judykatura.pl. Dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji dostępu do serwisu. Każdej osobie przysługuje prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania oraz wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych dostępne jest w polityce prywatności.

    W przedmiotowej sprawie Prezes UODO w marcu 2021 r.:

    nakazał PNP usunięcie przetwarzanych bez podstawy prawnej danych osobowych Pana P. K. w zakresie: imion, nazwiska, adresu zameldowania, adresu do korespondencji, numeru PESEL, adresu e-mail, numeru telefonu, numeru rachunku bankowego prowadzonego przez I. B. oraz informacji o kwocie pieniędzy, którą dysponował wyżej wymieniony,

    w pozostałym zakresie umorzył postępowanie.

    Stan faktyczny dotyczył sytuacji, w której Bank uzyskał od Klienta informacje dotyczącego zainteresowania Skarżącego produktem oferowanym przez PDM, Bank przekazał dane Skarżącego do tego podmiotu w zakresie niezbędnym do skorzystania z oferty i umożliwiającym nawiązanie kontaktu ze Skarżącym w postaci: imienia, nazwiska, numeru telefonu, adresu poczty elektronicznej.

    Dalszą bezpośrednią korespondencję z PDM Skarżący prowadził osobiście. Bank wskazał, że przekazanie danych Skarżącego nastąpiło w oparciu o art. 23 ust. 1 pkt 3 – obowiązującej w chwili przedmiotowego przekazania – ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 922 ze zm.), dalej zwanej ustawą z 1997 r. Bank zaprzeczył, by działał wbrew woli Skarżącego i wskazał, że Skarżący po otrzymaniu korespondencji z PDM, postępował zgodnie z instrukcjami PDM, w tym dokonał wpłaty kwoty, za którą zadeklarował nabycie obligacji, na wskazany przez oferenta numer rachunku bankowego. O zakończonej transakcji PDM bezpośrednio poinformował Skarżącego przydziałem obligacji.

    Podmiotowi, który “obracał” instrumentami finansowymi Prezes Komisji Nadzoru Finansowej cofnął zezwolenie na prowadzenie działalności maklerskiej, co spowodowało zdaniem Prezesa UODO:

    tym samym odpadła przesłanka określona w art. 6 ust. 1 lit. b RODO, która legalizowała kwestionowany przez Skarżącego proces przetwarzania jego danych osobowych przez PDM w celu zawarcia i wykonania umowy nabycia obligacji oferowanych przez PDM. Ponadto, pomimo wezwań kierowanych przez organ do PDM w toku niniejszego postępowania, podmiot ten nie wykazał istnienia jakiejkolwiek innej podstawy prawnej, która stanowiłaby obecnie o legalności procesu przetwarzania danych osobowych Skarżącego. Ponownie organ wskazał, że obowiązkiem administratora, w myśl określonej w art. 5 ust. 2 RODO zasady rozliczalności jest wykazanie, że prowadząc procesy przetwarzania danych osobowych przestrzega zasad określonych w art. 5 ust. 1, w tym, że przetwarzanie danych osobowych odbywa się w sposób zgodny z prawem.

    Aktualności Plus 360 dni
    599
     PLN z VAT
    • Zapoznaj się z argumentacją Urzędu, Sądu czy Trybunału
    • Fachowe i czytelne podsumowanie omawianego orzeczenia
    • Dostęp do wszystkich aktualności na stronie
    • Jako pierwszy masz dostęp do ważnych argumentów
    Wybieram
    Aktualności Plus 30 dni
    Przez 30 dni masz dostęp do najnowszych aktualności z RODO
    49.99
     PLN z VAT
    • Pierwszy zapoznasz się z argumentacją Urzędu, Sądu czy Trybunału – nie czekaj na podsumowania miesiąca, które wpada do spamu
    • Każda aktualność to fachowe i czytelne podsumowanie omawianego orzeczenia, decyzji czy wytycznych wraz z dostępem do jego treści w serwisie Judykatura.pl
    • Jedno miejsce, w którym zapoznasz się z najważniejszymi argumentami orzeczenia oraz z jego treścią niezależnie od tego, z jakiego źródła ono pochodzi
    • Utrzymaj zgodność z RODO dzięki byciu na bieżąco z orzecznictwem RODO
    Wybieram
    Wyszukiwarka Plus 360 dni
    2899
     PLN z VAT
    • Dostęp do Wyszukiwarka 360 Dni
    • Dostęp do Aktualności Plus 360 Dni
    • 3 konsultacje RODO w ramach subskrypcji
    Wybieram

    Wojewódzki Sąd Administracyjny w uzasadnieniu orzeczenia wskazał, że w przypadku pierwszej kwestii dotyczącej umorzenia postępowania:

    przeprowadzona przez Sąd, w granicach tak określonej kognicji, kontrola legalności zaskarżonej decyzji w części wskazanej w pkt 2 jej sentencji, wykazała, że została ona wydana bez naruszenia przepisów prawa procesowego i materialnego w stopniu uzasadniającym jej uchylenie, o co wnosił Skarżący w skardze.

    tytułem wyjaśnienia Sąd wskazuje, że Skarżący skargą objął jedynie tę część decyzji Prezesa UODO, którą organ umorzył postępowanie w zakresie zarzutu udostępnienia przez Bank danych osobowych Skarżącego bez podstawy prawnej na rzecz PDM.

    odnosząc się do powyższego, niejako ubocznie, w związku z zakresem zaskarżenia określonym przez Skarżącego w skardze, Sąd wskazuje, że do powyżej określonego procesu zastosowanie znajdują obecnie przepisy obowiązujące w czasie wydawania rozstrzygnięcia niniejszej sprawy, tj. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).

    opisane w treści skargi zdarzenie, polegające na udostępnieniu przez Bank danych Skarżącego na rzecz PDM, nie może być rozpatrywane w toku postępowania administracyjnego zmierzającego do wydania decyzji w oparciu o przepisy RODO.

    Kwestionowany przez Skarżącego proces przetwarzania danych osobowych przez Bank rozpoczął się i zakończył przed 25 maja 2018 r., na co wskazują ustalenia poczynione przez organ, a przywołane w części historycznej niniejszego uzasadnienia. Przepis art. 99 ust. 1 RODO wprost wskazuje, że niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie od dnia 25 maja 2018 r. W związku z tym, przepisy RODO mają zastosowanie wyłącznie w sprawach, w których skargę wniesiono od 25 maja 2018 r. i w tej dacie kwestionowany proces przetwarzania danych osobowych trwał.

    Kwestia ta została podsumowana:

    Z uwagi na fakt, że kwestionowane w skardze zdarzenie miało miejsce i zakończyło się w czasie, gdy obowiązywały przepisy ustawy z 1997 r., a postępowanie administracyjne przed organem nadzorczym zostało zainicjowane w czasie, gdy zaczęły obowiązywać przepisy ustawy z dnia 10 maja 2018 r., do rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy nie mogły również zostać zastosowane przepisy ustawy z 1997 r.

    Tym samym Prezes UODO nie miał możliwości prowadzenia postępowania administracyjnego w oparciu o przepisy ustawy z 1997 r., gdyż postępowanie w przedmiotowej sprawie zostało wszczęte po dniu wejścia w życie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. Nie istniały również podstawy do skorzystania przez Prezesa UODO z uprawnień przewidzianych w uchylonej ustawie z 1997 r. w tym do oceny zgodności zachowania administratora z ww. przepisami w przypadku, gdy skarżony proces przetwarzania nie był kontynuowany po 25 maja 2018 r. Organ nie mógł również dokonać oceny zgodności kwestionowanych w skardze działań administratora z RODO, ponieważ zdarzenie będące przedmiotem skargi ma charakter zakończony i nie było kontynuowane po 25 maja 2018 r. Ponadto brak jest obecnie przepisów kompetencyjnych uprawniających organ do prowadzenia postępowania w przedmiocie oceny zgodności działania administratora z przepisami ustawy z 1997 r.

    W zakresie drugiej kwestii tj. mocy dowodowej oświadczeń administratora składanej w odpowiedzi na żądanie organu nadzorczego Sąd wskazał:

    Oświadczenia stron postępowania stanowią dowód równoprawny innym dowodom.

    Dowód taki podlega zatem swobodnej ocenie organu prowadzącego postępowanie administracyjne (por. wyrok WSA w Warszawie z dnia 26 września 2019 r., sygn. akt II SA/Wa 850/19). W związku z powyższym, sposób działania organu był zdeterminowany spoczywającym na nim, na mocy art. 77 § 1 Kpa., obowiązkiem wyczerpującego zebrania oraz rozpatrzenia całego materiału dowodowego.

    Zdaniem Sądu wydanie decyzji przez Prezesa UODO zostało poprzedzone dokładnym zbadaniem okoliczności faktycznych sprawy oraz zebraniem niezbędnego i wystarczającego materiału dowodowego. Prezes UODO prowadząc postępowanie w tej sprawie podjął niezbędne i wystarczające działania, konieczne dla wyjaśnienia stanu faktycznego sprawy. Ponadto na podstawie art. 10 Kpa. organ zapewnił stronom czynny udział w każdym stadium postępowania, a przed wydaniem decyzji umożliwił im wypowiedzenie się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań.

    Aktualności Plus 360 dni
    599
     PLN z VAT
    • Zapoznaj się z argumentacją Urzędu, Sądu czy Trybunału
    • Fachowe i czytelne podsumowanie omawianego orzeczenia
    • Dostęp do wszystkich aktualności na stronie
    • Jako pierwszy masz dostęp do ważnych argumentów
    Wybieram
    Aktualności Plus 30 dni
    Przez 30 dni masz dostęp do najnowszych aktualności z RODO
    49.99
     PLN z VAT
    • Pierwszy zapoznasz się z argumentacją Urzędu, Sądu czy Trybunału – nie czekaj na podsumowania miesiąca, które wpada do spamu
    • Każda aktualność to fachowe i czytelne podsumowanie omawianego orzeczenia, decyzji czy wytycznych wraz z dostępem do jego treści w serwisie Judykatura.pl
    • Jedno miejsce, w którym zapoznasz się z najważniejszymi argumentami orzeczenia oraz z jego treścią niezależnie od tego, z jakiego źródła ono pochodzi
    • Utrzymaj zgodność z RODO dzięki byciu na bieżąco z orzecznictwem RODO
    Wybieram
    Wyszukiwarka Plus 360 dni
    2899
     PLN z VAT
    • Dostęp do Wyszukiwarka 360 Dni
    • Dostęp do Aktualności Plus 360 Dni
    • 3 konsultacje RODO w ramach subskrypcji
    Wybieram

    I tak jak wskazałem – na marginesie warto pokazać wniosek o wystąpienie przez Sąd z pytaniem prejudycjalnym:

    Skarżący uznał, że w związku z powyższym na podstawie art. 267 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) zasadne wydaje się zwrócenie z pytaniem prejudycjalnym do TSUE w celu uzyskania odpowiedzi czy wydane przez organ administracji publicznej decyzje o umorzeniu postępowań bądź odmowie ich wszczęcia poprzez wskazanie, że w oparciu o art. 99 RODO, nie istnieje organ posiadający kompetencje do rozstrzygania spraw, które miały miejsce przed wejściem w życie ustawy RODO (tj. przed 25 maja 2018 roku), a co do których skargi w zakresie naruszeń ochrony danych osobowych zostały wniesione po dacie 25 maja 2018 roku, są zgodne z art. 16 ust. 1 TFUE oraz art. 8 ust. 1 Karty Praw Podstawowych, a jeżeli takie rozstrzygnięcie byłoby uznane za nieprawidłowe, to w oparciu o jakie przepisy (obowiązujące w chwili naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych czy też aktualnie obowiązujące) powinny być stosowane.