NSA: test równowagi na tle marketingu bezpośredniego
Naczelny Sąd Administracyjny wypowiedział się o teście równowagi na tle prawnie uzasadnionego interesu w zakresie marketingu bezpośredniego. Sąd uchylił wyrok WSA w Warszawie i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania przez inny skład tego sądu. Niestety sprawa dotyczy prehistorii, gdyż skargę klienta pewnego operatora telekomunikacyjnego została skierowana do GIODO w marcu 2014 r. (sic!!). Minęło prawie 10 lat. Strona skarżąca, o ile żyje, prawdopodobnie nie pamięta o sprawie, a nadal nie jest jasne, czy działanie administratora było legalne. Wracając do sprawy GIODO decyzją z listopada 2014 r. nakazał administratorowi danych: przywrócenie stanu zgodnego z prawem w procesie przetwarzania danych osobowych P. M. poprzez zaprzestanie przetwarzania jego danych osobowych w celu marketingu produktów i usług […] S.A. GIODO stwierdził, że przetwarzanie danych osobowych P. M. odbyło się z naruszeniem przepisów ustawy o ochronie danych osobowych. Skarżący nie wyraził bowiem zgody na przetwarzanie jego danych osobowych (art. 23 ust. 1 pkt 1 u.o.d.o.), nie było to niezbędne dla zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa (art. 23 ust. 1 pkt 2 u.o.d.o.), nie było to konieczne do realizacji umowy, której P. M. był stroną, ani niezbędne do podjęcia działań przed zawarciem umowy na żądanie P. M. (art. 23 ust. 1 pkt 3 u.o.d.o.), nie było to niezbędne do wykonania określonych prawem zadań realizowanych dla dobra publicznego (art. 23 ust. 1 pkt 4 u.o.d.o.), ani nie było to niezbędne dla wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów realizowanych przez administratora danych albo odbiorców danych (art. 23 ust. 1 pkt 5 u.o.d.o.). Organ stwierdził, że stan faktyczny jednoznacznie wskazuje na prowadzenie przez […] marketingu produktów i usług podmiotu trzeciego, świadczącego usługi ubezpieczeniowe, tj. […]. Wskazywany przez […] argument, że celem takiej oferty jest jedynie promocja własnych produktów i usług nie jest zasadny. Przedmiotowe działania marketingowe prowadzone są w jego interesie jedynie z racji potencjalnych korzyści finansowych […] wynikających z zawartej […] marca 2014 r. Umowy Grupowego Ubezpieczenia na Życie oraz Ubezpieczenia od Następstw […]
- Zapoznaj się z argumentacją Urzędu, Sądu czy Trybunału
- Fachowe i czytelne podsumowanie omawianego orzeczenia
- Dostęp do wszystkich aktualności na stronie
- Jako pierwszy masz dostęp do ważnych argumentów
Ponad 2000 orzeczeń o Ochronie Danych Osobowych (RODO). Codzienna aktualizacja bazy orzeczeń.
Teraz zamawiasz Szkolenie RODO - Inspektor Ochrony Danych. Nie musisz podawać karty płatniczej. Wystarczy, że wypełnisz formularz a na podany adres e-mail otrzymasz fakturę VAT do opłacenia. Ważne: Dopiero po zaksięgowaniu płatności – system utworzy konto użytkownika oraz uruchomi subskrypcję. Dopiero od tego momentu rozpoczyna się okres Subskrypcji.Reszta obszernych argumentów oraz treść omawianego orzeczenia dostępna jest po dołączeniu do AKTUALNOŚCI PLUS. Dzięki tej subskrypcji dowiesz się jak organy nadzorcze w UE, sądy administracyjne czy powszechne, Trybunał Sprawiedliwości i inne podmioty argumentują swoje stanowiska. Umożliwi Ci to utrzymanie zgodności Twojej organizacji z przepisami o ochronie danych osobowych.
W jednym miejscu zapoznasz się z najważniejszymi argumentami oraz tezami orzeczenia oraz z jego treścią niezależnie od tego, z jakiego źródła ono pochodzi, a w dużej części jest ono opublikowane wyłącznie w serwisie Judykatura.pl.