TSUE: EIOD nie będzie uczestniczyć w sprawie WhatsApp
Prezes Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał postanowienie, w którym oddalił wniosek złożony przez Europejskiego Inspektora Ochrony Danych dotyczący dopuszczenia do sprawy w charakterze interwenienta. Wniosek EIOD dotyczy postępowania WhatsApp Ireland Ltd vs Data Protection Commission. Pismem złożonym w sekretariacie Trybunału w dniu 28 kwietnia 2023 r. Europejski Inspektor Ochrony Danych (EIOD, zwany dalej „Inspektorem”), działając w oparciu o art. 40 akapit drugi statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, art. 130 regulaminu postępowania przed Trybunałem Sprawiedliwości, mający zastosowanie do postępowania odwoławczego na mocy art. 190 § 1 tego regulaminu, oraz w oparciu o art. 58 ust. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. 2018, L 295, s. 39), o dopuszczenie do udziału w niniejszym postępowaniu w charakterze interwenienta popierającego żądania Europejskiej Rady Ochrony Danych. Europejska Rada Ochrony Danych popiera wniosek o dopuszczenie Inspektora do tej sprawy w charakterze interwenta, zaś WhatsApp Ireland wnosi ze swej strony o oddalenie tego wniosku. Prezes TSUE stwierdził, że: prawo do interwencji nie może być bezwzględne, ponieważ Inspektor nie figuruje wśród „uprzywilejowanych” interwenientów, o których mowa w art. 40 akapit pierwszy statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. ponadto Trybunał orzekł już, że prawo Inspektora do interwencji jest określone granicami wynikającymi z powierzonego mu zadania (zob. analogicznie postanowienie z dnia 17 marca 2005 r., Parlament/Rada, C-317/04, EU:C:2005:189, pkt 16; zob. także podobnie postanowienie prezesa Trybunału z dnia 14 października 2008 r., Komisja/Niemcy, C-518/07, niepublikowane, EU:C:2008:563, pkt 12, 17, 18). należy uznać, że Inspektor, w szczególności w zakresie, w jakim powołuje się na swoją rolę doradcy instytucji i organów Unii w odniesieniu do wszystkich kwestii dotyczących przetwarzania danych osobowych, jak i na swoje uprawnienie do konsultowania, przewidziane w art. 42 rozporządzenia 2018/1725, mógłby uzasadniać […]
- Zapoznaj się z argumentacją Urzędu, Sądu czy Trybunału
- Fachowe i czytelne podsumowanie omawianego orzeczenia
- Dostęp do wszystkich aktualności na stronie
- Jako pierwszy masz dostęp do ważnych argumentów
Ponad 2000 orzeczeń o Ochronie Danych Osobowych (RODO). Codzienna aktualizacja bazy orzeczeń.
Teraz zamawiasz Szkolenie RODO - Inspektor Ochrony Danych. Nie musisz podawać karty płatniczej. Wystarczy, że wypełnisz formularz a na podany adres e-mail otrzymasz fakturę VAT do opłacenia. Ważne: Dopiero po zaksięgowaniu płatności – system utworzy konto użytkownika oraz uruchomi subskrypcję. Dopiero od tego momentu rozpoczyna się okres Subskrypcji.Reszta obszernych argumentów oraz treść omawianego orzeczenia dostępna jest po dołączeniu do AKTUALNOŚCI PLUS. Dzięki tej subskrypcji dowiesz się jak organy nadzorcze w UE, sądy administracyjne czy powszechne, Trybunał Sprawiedliwości i inne podmioty argumentują swoje stanowiska. Umożliwi Ci to utrzymanie zgodności Twojej organizacji z przepisami o ochronie danych osobowych.
W jednym miejscu zapoznasz się z najważniejszymi argumentami oraz tezami orzeczenia oraz z jego treścią niezależnie od tego, z jakiego źródła ono pochodzi, a w dużej części jest ono opublikowane wyłącznie w serwisie Judykatura.pl.