NSA uchyla wyrok WSA i decyzję Prezesa UODO w sprawie nagrywania dźwięku

Tę sprawę pamietają wszyscy, gdyż dotyczyła stołecznego Ośrodka dla Osób Nietrzeźwych, w którym funkcjonował system nagrywania dźwięku połączonych z system monitoringu wizyjnego.

Mikrofony zainstalowano zarówno w pomieszczeniach przeznaczonych do izolacji jak i na parterze: przy wejściu do Ośrodka od strony parkingu dla służb miejskich, w pomieszczeniu alkomatu, w poczekalni dla osób doprowadzonych, w pomieszczeniu zdawania depozytu, w przebieralni, w pomieszczeniu lekarza w części przeznaczonej do przyjmowania osób doprowadzonych do Działu Izba Wytrzeźwień Ośrodka, na korytarzu przy drzwiach wejściowych do Działu Izba Wytrzeźwień przy głównym wejściu do budynku Ośrodka (2 mikrofony), w pomieszczeniu depozytariuszy nad biurkiem oraz na pierwszym piętrze – na początku i końcu korytarzy po stronie prawej i lewej budynku (łącznie cztery mikrofony).

Prezes UODO decyzją z maja 2022 r.:

stwierdził naruszenie przez Ośrodek przepisów art. 6 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 lit. a) RODO polegające na nagrywaniu i utrwalaniu dźwięku (głosu) w zainstalowanym systemie monitoringu, tj. przetwarzania bez podstawy prawnej danych osobowych w tym zakresie i nałożył na Ośrodek administracyjną karę pieniężną w kwocie 10 000 złotych.

Ośrodkowi zarzucono “(…) pozbawione podstawy prawnej rejestrowanie dźwięku na terenie tej placówki za pośrednictwem zainstalowanego systemu monitoringu”.

Aktualności Plus 360 dni
599
 PLN z VAT
  • Zapoznaj się z argumentacją Urzędu, Sądu czy Trybunału
  • Fachowe i czytelne podsumowanie omawianego orzeczenia
  • Dostęp do wszystkich aktualności na stronie
  • Jako pierwszy masz dostęp do ważnych argumentów
Wybieram
Wyszukiwarka Plus 360 dni
2999
 PLN z VAT
  • Dostęp do Wyszukiwarka 360 Dni
  • Dostęp do Aktualności Plus 360 Dni
  • 3 konsultacje RODO w ramach subskrypcji
Wybieram
Wyszukiwarka 360 dni
2699
 PLN z VAT
  • Baza Orzeczeń Sądów i Trybunałów
  • Eksperckie tezy wybranych orzeczeń
  • Decyzje Prezesa UODO
  • Decyzje Europejskich Organów Nadzorczych
  • Wytyczne i Opinie EDPB oraz EDPS
  • Źródło argumentów w postępowaniu administracyjnym
Wybieram

Ponad 2000 orzeczeń o Ochronie Danych Osobowych (RODO). Codzienna aktualizacja bazy orzeczeń.

Teraz zamawiasz Szkolenie RODO - Inspektor Ochrony Danych.  Nie musisz podawać karty płatniczej. Wystarczy, że wypełnisz formularz a na podany adres e-mail otrzymasz fakturę VAT do opłacenia. Ważne: Dopiero po zaksięgowaniu płatności – system utworzy konto użytkownika oraz uruchomi subskrypcję. Dopiero od tego momentu rozpoczyna się okres Subskrypcji.


    Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Piotr Liwszic prowadzący działalność gospodarczą jawneprzezpoufne Piotr Liwszic z siedzibą przy ul. Grzybowskiej 43, 00-855 Warszawa, NIP: 521-332-36-17, tel: (+48) 721 621 299, email: kontakt@judykatura.pl. Dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji dostępu do serwisu. Każdej osobie przysługuje prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania oraz wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych dostępne jest w polityce prywatności.

    W ocenie Prezesa UODO stwierdził, że:

    nagrywanie dźwięku jest w przedmiotowym przypadku działaniem nadmiarowym, którego nie uzasadniają wyżej wskazane przepisy ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz rozporządzenia z dnia 8 grudnia 2014 r. (o których mowa w pkt 1-3 na str. 10 niniejszego uzasadnienia). Argumentacja ta powinna być wzięta również pod uwagę przy ocenie zasadności wskazywania przez Administratora pozostałych przepisów uzasadniających jego zdaniem rejestrację dźwięku w ramach monitoringu.

    Kontynuując porównywanie przepisów, warto wskazać na podstawy prawne rejestracji dźwięku w innych miejscach, w których pobyt osób nie ma charakteru dobrowolnego. I tak w art. 73a § 1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny wykonawczy (Dz. U. z 2021 r., poz. 53, ze zm.)  – dalej zwanej Kkw, ustawodawca wprost wskazał, że zakłady karne mogą być monitorowane przez wewnętrzny system urządzeń rejestrujących obraz lub dźwięk, w tym przez system telewizji przemysłowej.

    Ponadto, w kontekście wyżej opisanej dbałości o zdrowie i bezpieczeństwo osób, których dane są przetwarzane, warto zaznaczyć, że w art. 116 § 5a Kkw wskazano wyraźnie,  że w wypadkach uzasadnionych względami medycznymi albo potrzebą zapewnienia bezpieczeństwa skazanego jego zachowanie może podlegać monitorowaniu, a monitorowany obraz lub dźwięk podlega utrwalaniu. Podobne uregulowania zostały przez ustawodawcę wprowadzone w art. 212b  § 2 Kkw (dotyczącym warunków pobytu w areszcie sprawców szczególnie niebezpiecznych),  w którym wskazano, że zachowanie tymczasowo aresztowanego stwarzającego poważne zagrożenie społeczne albo poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa aresztu podlega stałemu monitorowaniu, monitorowanie prowadzi się w celach mieszkalnych wraz z częścią przeznaczoną do celów sanitarno-higienicznych oraz w miejscach i pomieszczeniach, o których mowa w § 1 pkt 1 tego artykułu,  a ponadto, że monitorowany obraz lub dźwięk podlega utrwalaniu.

    Aktualności Plus 360 dni
    599
     PLN z VAT
    • Zapoznaj się z argumentacją Urzędu, Sądu czy Trybunału
    • Fachowe i czytelne podsumowanie omawianego orzeczenia
    • Dostęp do wszystkich aktualności na stronie
    • Jako pierwszy masz dostęp do ważnych argumentów
    Wybieram
    Aktualności Plus 30 dni
    Przez 30 dni masz dostęp do najnowszych aktualności z RODO
    49.99
     PLN z VAT
    • Pierwszy zapoznasz się z argumentacją Urzędu, Sądu czy Trybunału – nie czekaj na podsumowania miesiąca, które wpada do spamu
    • Każda aktualność to fachowe i czytelne podsumowanie omawianego orzeczenia, decyzji czy wytycznych wraz z dostępem do jego treści w serwisie Judykatura.pl
    • Jedno miejsce, w którym zapoznasz się z najważniejszymi argumentami orzeczenia oraz z jego treścią niezależnie od tego, z jakiego źródła ono pochodzi
    • Utrzymaj zgodność z RODO dzięki byciu na bieżąco z orzecznictwem RODO
    Wybieram
    Wyszukiwarka Plus 360 dni
    2999
     PLN z VAT
    • Dostęp do Wyszukiwarka 360 Dni
    • Dostęp do Aktualności Plus 360 Dni
    • 3 konsultacje RODO w ramach subskrypcji
    Wybieram

    WSA w Warszawie w październiku 2022 r. oddalił skargę administratora wskazując, że:

    w sprawie jest niesporne, że Ośrodek przetwarzał dane osobowe osób w nim przebywających w zakresie nagrywania i utrwalaniu dźwięku poprzez stosowany system monitoringu;

    Sąd podziela ocenę organu, że Ośrodek nie miał podstaw prawnych do przetwarzania danych osobowych w tym zakresie;

    Organ dokonał prawidłowej wykładni przepisów wskazywanych przez stronę skarżącą jako podstawy prawne do stosowanej praktyki nagrywania i utrwalania dźwięku poprzez stosowany system monitoringu;

    Stosowanie systemu monitoringu jest przewidziane w powołanej wyżej ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Stanowią o tym dwa przepisy określające stosowanie tego rodzaju systemu w zamkniętych pomieszczeniach przeznaczonych do izolacji (art. 42 ust. 12) oraz w pomieszczeniach i urządzeniach izby wytrzeźwień, tj. pomieszczeń izby wytrzeźwień w ogólności (art. 423 ust. 1). Ponadto tego rodzaju regulacje zawarte są w powołanym rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 8 grudnia 2014 r. w sprawie izb wytrzeźwień i placówek wskazanych lub utworzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego (§ 6 ust. 2, 3 i 4);

    wykładnia tych przepisów jest utrudniona, albowiem przepisy te wprowadzane zostały w różnym czasie, a nadto operują one różnymi pojęciami dla określenia stosowanego w izbach wytrzeźwień systemu monitoringu, jak również odmiennie definiują cel stosowania tego systemu;

    w ocenie Sądu organ w sposób wyczerpujący wyważył dyrektywy zasadności nałożenia oraz wysokości administracyjnej kary pieniężnej w analizowanym przypadku. Brak jest zatem podstaw do uznania, że kara ta jest rażąco wygórowana i nieadekwatna do stopnia przewinienia.

    zaznaczyć przy tym należy, że kara wymierzona została w wysokości 1/10 możliwej kwoty przewidzianej w art. 102 ust. 1 u.o.d.o. Zgodzić się należy z organem, że kara w tej wysokości jest proporcjonalna do stwierdzonego naruszenia, a ponadto jest karą skuteczną i odstraszającą.

    Loading

     

    NSA w wyroku z marca 2025 r. wskazał, że:

    na gruncie przepisów u.a.l.k. nagrywanie i utrwalanie dźwięku z monitoringu nie jest uzasadnione, to dowodzą również i tego, że ustalenie zakresu ich stosowania oraz normowania jest niezwykle trudne z uwagi na brak komunikatywności językowej tekstu prawnego, a zatem, przez wadliwe działania prawodawcze;

    przedmiotową ocenę potwierdza pośrednio sam organ, który dla ustalenia znaczenia przepisów u.a.l.k. dokonuje skomplikowanych i złożonych zabiegów interpretacyjnych z wykorzystaniem dyrektyw wykładni porównawczej. Jest to o tyle istotne, że ma wpływ na rozważenie pozostałych zarzutów kasacyjnych, które odnoszą się do wymiaru kary administracyjnej, nałożonej kwestionowaną decyzją;

    Loading

     

    NSA podjął decyzję o uchyleniu zarówno wyroku WSA jak i decyzji Prezesa UODO, gdyż:

    zgadza się ze skarżącym kasacyjnie, że WSA naruszył art. 58 ust. 2 lit. a, b, d, f RODO w związku z art. 72 oraz z art. 102 ust. 3 u.o.d.o. oraz art. 83 ust. 1 i ust. 2 RODO;

    nałożenie administracyjnej kary pieniężnej w wysokości 10000 zł było przedwczesne a zatem nieuzasadnione;

    proporcjonalność nakładania kary pieniężnej w rozpatrywanej sprawie powinna z kolei odzwierciedlać fakt, że przepisy, w oparciu o które działała skarżąca kasacyjnie są niejasne, nieprecyzyjne i niepozwalające na pewne odtworzenie zakresu umocowania prawnego do przetwarzania przez nią danych osobowych osób przebywających w izbie;

    sam cel przetwarzania (art. 83 ust. 2 lit a RODO) danych osobowych przez skarżącą kasacyjnie nie zasługiwał na tak poważne sankcjonowanie;

    nie została również wykazana jakakolwiek szkoda związana z nieprawnym przetwarzaniem dźwięku z monitoringu (art. 83 ust. 2 lit a RODO). Nie bez znaczenia jest również to, że skarżąca kasacyjnie wcześniej nie naruszała przepisów RODO (art. 83 ust. 2 lit e RODO) oraz nie odniosła żadnej korzyści z ustalonego przez organ naruszenia (art. 83 ust. 2 lit k RODO). Również kategoria danych osobowych, jakim jest dźwięk, nie stanowi danych wrażliwych (art. 83 ust. 2 lit d RODO). Danych tych nie przetwarzano poprzez ujawnienie, czy udostępnienie podmiotom trzecim.