NSA wskazuje, że piastun organu administracyjnego nie może korzystać z RODO

W tej sprawie Prezes UODO w listopadzie 2020 r. odmówił uwzględnienia wniosku Skarżącego, który jako Przewodniczący Rady Rodziców skorzystał z prawa do uzyskania informacji publicznych od Szkoły. 

Szkoła odpowiedziała Wnioskodawcy, ale także poinformowała o przedmiocie tego wniosku nie tylko nauczyciele, ale także innych rodziców.

Dyrektor Szkoły podała też wszystkie dane w piśmie Skarżącego sugerują, że Skarżący wystąpił w imieniu Rady Rodziców. Skarżący nie zgodził się na publikację tego pisma i podkreślił, że opisana sekwencja zdarzeń pokazuje, że działania te miały na celu wyrządzeniu Skarżącemu szkody niematerialnej – naruszenie jego dobrego imienia (art. 4 pkt 12 RODO). Zdaniem Skarżącego swobodna interpretacja pracowników Szkoły określa sposób ochrony danych osobowych, a nie obowiązujące prawo, procedury i wytyczne, które powinny obowiązywać w tym zakresie.

W związku z tym Skarżący zwrócił się do Prezesa UODO o podjęcie działań mających na celu wyjaśnienie sytuacji, która podważyła dobre imię Skarżącego i jego rodziny, a także negatywnie odbiła się dziecku Skarżącego, zarówno w Szkole, jak i w najbliższym otoczeniu, ponieważ Szkoła zlokalizowana jest w Dzielnicy […], […], które jest małym kameralnym środowiskiem.

Prezes UODO ustalił, że Skarżący w chwili złożenia do Dyrektora Szkoły wniosku o udostępnienie protokołów z posiedzeń rady pedagogicznej oraz dokumentów wytworzonych przez tę radę, w trybie art. 84 ustawy z 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 59, zwana dalej “u.P.o.”) i art. 6 ustawy z 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. 2019r. poz. 1429, ze zm.; zwanej dalej: “u.d.i.p.”), pełnił funkcję przewodniczącego Rady Rodziców i wystąpił z tym wnioskiem, nie jako osoba fizyczne, lecz jako przewodniczący Rady Rodziców.

Skarżący oprócz swoich danych osobowych (imię, nazwisko), podał sprawowaną funkcję, a także ww. podstawę skierowania wniosku o dostęp do żądanych dokumentów.

Aktualności Plus 360 dni
599
 PLN z VAT
  • Zapoznaj się z argumentacją Urzędu, Sądu czy Trybunału
  • Fachowe i czytelne podsumowanie omawianego orzeczenia
  • Dostęp do wszystkich aktualności na stronie
  • Jako pierwszy masz dostęp do ważnych argumentów
Wybieram
Wyszukiwarka Plus 360 dni
2999
 PLN z VAT
  • Dostęp do Wyszukiwarka 360 Dni
  • Dostęp do Aktualności Plus 360 Dni
  • 3 konsultacje RODO w ramach subskrypcji
Wybieram
Wyszukiwarka 360 dni
2699
 PLN z VAT
  • Baza Orzeczeń Sądów i Trybunałów
  • Eksperckie tezy wybranych orzeczeń
  • Decyzje Prezesa UODO
  • Decyzje Europejskich Organów Nadzorczych
  • Wytyczne i Opinie EDPB oraz EDPS
  • Źródło argumentów w postępowaniu administracyjnym
Wybieram

Ponad 2000 orzeczeń o Ochronie Danych Osobowych (RODO). Codzienna aktualizacja bazy orzeczeń.

Teraz zamawiasz Szkolenie RODO - Inspektor Ochrony Danych.  Nie musisz podawać karty płatniczej. Wystarczy, że wypełnisz formularz a na podany adres e-mail otrzymasz fakturę VAT do opłacenia. Ważne: Dopiero po zaksięgowaniu płatności – system utworzy konto użytkownika oraz uruchomi subskrypcję. Dopiero od tego momentu rozpoczyna się okres Subskrypcji.


    Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Piotr Liwszic prowadzący działalność gospodarczą jawneprzezpoufne Piotr Liwszic z siedzibą przy ul. Grzybowskiej 43, 00-855 Warszawa, NIP: 521-332-36-17, tel: (+48) 721 621 299, email: kontakt@judykatura.pl. Dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji dostępu do serwisu. Każdej osobie przysługuje prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania oraz wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych dostępne jest w polityce prywatności.

    WSA w Warszawie w grudniu 2021 r. uchylił przedmiotową decyzję wskazując, że:

    wbrew stanowisku prezentowanemu przez Prezesa UODO w odpowiedzi na skargę Skarżący nie rozszerzył przedmiotu postępowania dopiero na etapie skargi, podnosząc zarzut naruszenia art. 21 ust. 1 RODO, lecz to organ administracyjny nie wziął pod rozwagę w sposób zgodny z prawem i wyżej powołanymi zasadami wynikającymi z przepisów art. 7, art. 8 § 1, art. 77 § 1 i art. 80 k.p.a., wszystkich podnoszonych przez Skarżącego w ww. pismach z […] października 2019r. i […] lutego 2020r. kwestii i nie dał wyrazu swoim ocenom w uzasadnieniu zaskarżonej decyzji. Zdaniem Sądu mogło mieć to istotny wpływ na wynik sprawy. Kwestia, czy Skarżący wniósł sprzeciw w rozumieniu art. 21 ust. 1 RODO powinna być rozpatrzona na wstępie prowadzonego przez RODO postępowania, bo warunkowała ona wydanie prawidłowej decyzji administracyjnej, co do zgodnego bądź niezgodnego z przepisami prawa o ochronie danych osobowych ponownego przetwarzania danych osobowych podmiotu, który wystąpił do Prezesa UODO ze skargą – Skarżącego.

    z uwagi na zasadę przekonywania, o której mowa w art. 11 k.p.a. jak również zasadą zaufania do organów administracyjnych, o której mowa w art. 8 § 1 k.p.a., Prezes UODO powinien szerzej odnieść się do podniesionej przez Skarżącego we wniosku z […] października 2019r. kwestii zniekształcenia przez niektórych nauczycieli na zebraniach klasowych w Szkole zakresu danych wnioskowanych przez Skarżącego we wniosku z […] września 2019r. Skarżący w tym zakresie w uzasadnieniu skargi nadal formułuje zarzuty natury procesowej. W toku postępowania przed Prezesem UODO Skarżący wskazywał zaś, że żądał udostępnienia protokołów z posiedzeń Rady Pedagogicznej Szkoły, uchwał, zarządzeń i analiz wytworzonych przez Radę Pedagogiczną, a nie – jak podnosili niektórzy nauczyciele – sprawozdań, planów pracy i analiz egzaminów próbnych, w tym egzaminów gimnazjalnych.

    organ powinien więc ocenić ww. okoliczności z punktu bezprawności przetwarzania danych osobowych Skarżącego, mając także na względzie okoliczność wynikającą z akt administracyjnych sprawy, że wicedyrektor Szkoły przeprosiła Skarżącego w piśmie z […] października 2019r. za przekazanie przez niektórych nauczycieli zniekształconych informacji, że celem wystąpienia Skarżącego do Dyrektora Szkoły była analiza egzaminów ósmoklasisty i gimnazjalnych, w celu oceny pracy nauczycieli.

    Loading

    Po ponad prawie 4 latach NSA uchylił nie tylko ten wyrok, ale także oddalił skargę od decyzji. NSA wskazał dwie istotne tezy:

    zgodnie z art. 1 ust. 2 RODO prawo do ochrony danych osobowych jest prawem wolnościowym gwarantowanym osobie prywatnej.

    osoba fizyczna działająca jako piastun organu administrującego nie może korzystać z ochrony oraz instytucji i narzędzi tej ochrony przewidzianej w przepisach RODO, w tym także z prawa do sprzeciwu uregulowanego w art. 21 RODO.

    Loading

    NSA uzasadnił swoje stanowisko wskazując, że:

    Skarżący zgodnie z treścią pisma nie występuje jako osoba prywatna, lecz jako osoba pełniąca funkcję przewodniczącego Rady Rodziców. Świadczy o tym treść ww. wniosku i zawarte tam informacje, bez wskazania adresu zamieszkania skarżącego. We wniosku skarżący odwołał się do art. 84 u.p.o., w którym uregulowane są kompetencje rady rodziców, która może występować do dyrektora i innych organów szkoły lub placówki, organu prowadzącego szkołę lub placówkę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły lub placówki;

    podzielić należy ocenę charakteru tego pisma dokonaną przez organ nadzoru, który słusznie uznał, że skarżący wystąpił z wnioskiem w związku z pełnioną funkcją przewodniczącego Rady Rodziców, w sprawach dotyczących działalności Szkoły, a konkretnie działalności organu, jakim jest Rada Pedagogiczna.

    Loading

    NSA także wskazał, że:

    rzecz jednak w tym, iż prawo do ochrony danych osobowych jako prawo wolnościowe gwarantowane jest osobie prywatnej. W rozpoznawanej sprawie skarżący nie występował do Dyrektora Szkoły jako osoba prywatna, lecz jako przewodniczący organu administrującego o charakterze społecznym, odwołując się w swoim wniosku do kompetencji ustawowych tego organu jako uzasadnienia dla jego wniosku. Działał zatem na podstawie kompetencji ustawowej jako organ. Organy nie korzystają z praw wolnościowych. Tym samym skarżący kierując jako przewodniczący organu administrującego wniosek i dalsze pisma z nim powiązane nie może korzystać z ochrony swojej prywatności, w tym z ochrony danych osobowych;

    przepisy RODO chronią bowiem prawa i wolności osób fizycznych działających jako osoby prywatne. To zaś oznacza, że osoba fizyczna działająca jako piastun organu administrującego nie może korzystać z ochrony oraz instytucji i narzędzi tej ochrony przewidzianej w przepisach RODO, w tym także z prawa do sprzeciwu uregulowanego w art. 21 RODO;

    Sąd pierwszej instancji dokonał błędnych ustaleń faktycznych w zakresie oceny wniosku złożonego przez skarżącego do Dyrektora Szkoły, charakteru prawnego, w którym występował jako osoba podpisująca go.