Prezes UODO: pomiar satysfakcji klienta tylko za zgodą marketingową

W decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych z listopada 2023 r. możemy przeczytać szalenie istotne stanowiska odnoszące się do bardzo częstego działani administratora danych jakim jest przesyłanie na adres e-mail prośby o wyrażenie opinii po dokonanym zakupie. W tej sprawie tak się właśnie wydarzyło. Obywatel kupił produkt przez internet i po jakimś czasie otrzymał wiadomość e-mail od sklepu, w której był poproszony o wyrażenie swojej opinii. Tę sprawę Prezes UODO już raz badał. W swojej decyzji z marca 2022 r. odmówił uwzględnienia wniosku tego Obywatela, co do “nieprawidłowości w procesie przetwarzania danych osobowych poprzez przetwarzanie przez A.A. sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie adresu e-mail w oparciu o art. 6 ust. 1 lit. f RODO w celu przesyłania informacji handlowych”. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił, w listopadzie 2022 r., ten punkt decyzji Prezesa UODO. Sąd wskazał wtedy szereg istotnych argumentów, o których można przeczytać tutaj: Alert! WSA uchyla decyzję Prezesa UODO w sprawie e-mail marketingu Teraz Prezes UODO podjął inną decyzję i: udziela Z.Z. sp. z o.o. upomnienia za naruszenie art. 6 ust. 1 w zw. z art. 5 ust. 1 lit. a rozporządzenia 2016/679, polegającego na przetwarzaniu adresu poczty elektronicznej X.Y. niezgodnie z prawem w celach marketingowych. Organ nadzorczy stwierdził m. in., że: Oparcie zatem przetwarzania na ww. podstawie prawnej wymaga jednoczesnego spełniania dwóch przesłanek pozytywnych, jakimi są wystąpienie prawnie uzasadnionego interesu administratora oraz niezbędność przetwarzania danych osobowych w celu realizacji tego interesu. W tym miejscu podnieść warto, że dla dokonania oceny, czy działania Spółki stanowiły działalność marketingową, przybliżyć należy specyfikę marketingu. Jego definicja wskazuje na działania zmierzające do określenia możliwości sprzedaży produktu, uwzględniające istniejące lub potencjalne potrzeby nabywców w krótkim lub długim okresie i związane z tym możliwości dystrybucji, reklamy, planowania produkcji, badań rynku (zob. hasło „marketing” w: Encyklopedia PWN). Poznanie postaw klientów (w tej sprawie Skarżącej) wobec oferty czy obsługi ułatwia pracę personelu działu obsługi klienta. […]





Aktualności Plus 30 dni
Przez 30 dni masz dostęp do najnowszych aktualności z RODO
49.99
 PLN z VAT
  • Pierwszy zapoznasz się z argumentacją Urzędu, Sądu czy Trybunału – nie czekaj na podsumowania miesiąca, które wpada do spamu
  • Każda aktualność to fachowe i czytelne podsumowanie omawianego orzeczenia, decyzji czy wytycznych wraz z dostępem do jego treści w serwisie Judykatura.pl
  • Jedno miejsce, w którym zapoznasz się z najważniejszymi argumentami orzeczenia oraz z jego treścią niezależnie od tego, z jakiego źródła ono pochodzi
  • Utrzymaj zgodność z RODO dzięki byciu na bieżąco z orzecznictwem RODO
Wybieram


Reszta obszernych argumentów oraz treść omawianego orzeczenia dostępna jest po dołączeniu do AKTUALNOŚCI PLUS. Dzięki tej subskrypcji dowiesz się jak organy nadzorcze w UE, sądy administracyjne czy powszechne, Trybunał Sprawiedliwości i inne podmioty argumentują swoje stanowiska. Umożliwi Ci to utrzymanie zgodności Twojej organizacji z przepisami o ochronie danych osobowych. 

W jednym miejscu zapoznasz się z najważniejszymi argumentami oraz tezami orzeczenia oraz z jego treścią niezależnie od tego, z jakiego źródła ono pochodzi, a w dużej części jest ono opublikowane wyłącznie w serwisie Judykatura.pl.