Prezes UODO wydaje postanowienie w sprawie deepfake wobec współadministratora

Prezes UODO zareagował na skargę jednego z obywateli, co do wykorzystywania jego danych osobowych, w tym wizerunku do tworzenia nieprawdziwych reklam oraz ich publikowania w mediach społecznościowych.

Obywatel ten wielokrotnie składał skargi do operatora mediów społecznościowych, który nie chciał zablokować reklamy/nie ma takich technicznych możliwości/nie uważa, aby taka reklama była niezgodna z prawem, nie podjął skutecznych działań.

W związku z powyższym organ nadzorczy zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 66 ust. 1 RODO:

W wyjątkowych okolicznościach, jeżeli organ nadzorczy, którego sprawa dotyczy, uzna, że istnieje pilna potrzeba podjęcia działań w celu ochrony praw i wolności osób, których dane dotyczą, może w drodze odstępstwa od mechanizmu spójności, o którym mowa w art. 63, 64 i 65, lub od procedury, o której mowa w art. 60, niezwłocznie przyjąć środki tymczasowe mające na terytorium jego państwa członkowskiego wywołać skutki prawne przez określony okres, nieprzekraczający trzech miesięcy. Organ nadzorczy niezwłocznie informuje o tych środkach i o powodach ich przyjęcia pozostałe organy nadzorcze, których sprawa dotyczy, Europejską Radę Ochrony Danych i Komisję.

oraz w art. 70 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych:

Jeżeli w toku postępowania zostanie uprawdopodobnione, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy o ochronie danych osobowych, a dalsze ich przetwarzanie może spowodować poważne i trudne do usunięcia skutki, Prezes Urzędu, w celu zapobieżenia tym skutkom, może, w drodze postanowienia, zobowiązać podmiot, któremu jest zarzucane naruszenie przepisów o ochronie danych osobowych, do ograniczenia przetwarzania danych osobowych, wskazując dopuszczalny zakres tego przetwarzania.

Aktualności Plus 360 dni
599
 PLN z VAT
  • Zapoznaj się z argumentacją Urzędu, Sądu czy Trybunału
  • Fachowe i czytelne podsumowanie omawianego orzeczenia
  • Dostęp do wszystkich aktualności na stronie
  • Jako pierwszy masz dostęp do ważnych argumentów
Wybieram
Aktualności Plus 30 dni
Przez 30 dni masz dostęp do najnowszych aktualności z RODO
49.99
 PLN z VAT
  • Pierwszy zapoznasz się z argumentacją Urzędu, Sądu czy Trybunału – nie czekaj na podsumowania miesiąca, które wpada do spamu
  • Każda aktualność to fachowe i czytelne podsumowanie omawianego orzeczenia, decyzji czy wytycznych wraz z dostępem do jego treści w serwisie Judykatura.pl
  • Jedno miejsce, w którym zapoznasz się z najważniejszymi argumentami orzeczenia oraz z jego treścią niezależnie od tego, z jakiego źródła ono pochodzi
  • Utrzymaj zgodność z RODO dzięki byciu na bieżąco z orzecznictwem RODO
Wybieram
Wyszukiwarka Plus 360 dni
2899
 PLN z VAT
  • Dostęp do Wyszukiwarka 360 Dni
  • Dostęp do Aktualności Plus 360 Dni
  • 3 konsultacje RODO w ramach subskrypcji
Wybieram

W omawianym postanowieniu Prezes UODO uznał, że spełniły się wszystkie warunki przedstawione w powyższych przepisach, co skutkuje zobowiązaniem:

M. do ograniczenia przetwarzania danych osobowych Pana J.C. zam. w W., poprzez zakazanie ich udostępniania na rzecz innych podmiotów w reklamach wyświetlanych na portalach społecznościowych: F., dostępnym pod adresem internetowym […] oraz I., dostępnym pod adresem internetowym […], na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez okres trzech miesięcy od dnia doręczenia niniejszego postanowienia M.

Organ nadzorczy argumentuje swoje postanowienie wskazując, że:

W kwestionowanych reklamach wyświetlanych przez Spółkę na portalu społecznościowym F. udostępniane są bowiem dane osobowe Skarżącego w zakresie jego imienia, nazwiska i wizerunku oraz nieprawdziwych informacji na jego temat, z których wynika jakoby proponował on odbiorcom reklam inwestycje gwarantujące pomnożenie ich majątku i pewny szybki wysoki zysk oraz niezależność finansową, mogące się ziścić dzięki obejrzeniu reklam do końca i postąpieniu zgodnie z podanymi w nich wytycznymi.

W kwestionowanych reklamach wyświetlanych przez Spółkę w reklamach na portalu społecznościowym F. Skarżący jest bowiem osobą zidentyfikowaną z imienia i nazwiska. Ponadto reklamy wskazują na osiągnięcia Skarżącego i prowadzoną przez niego działalność gospodarczą, które dodatkowo umożliwiają jego zidentyfikowanie.

Powołane treści zawarte w reklamach są nieprawdziwe, godzą w opinię innych osób o Skarżącym, podrywają zaufanie do niego jako człowieka, przedsiębiorcy, względnie ww. skutki takie wywołują wobec tej osoby fizycznej. Zauważyć bowiem należy, że Skarżący, w szczególności z racji ww. działalności gospodarczej, a także charytatywnej, jest osobą publiczną, powszechnie znaną i rozpoznawalną.

Aktualności Plus 360 dni
599
 PLN z VAT
  • Zapoznaj się z argumentacją Urzędu, Sądu czy Trybunału
  • Fachowe i czytelne podsumowanie omawianego orzeczenia
  • Dostęp do wszystkich aktualności na stronie
  • Jako pierwszy masz dostęp do ważnych argumentów
Wybieram
Wyszukiwarka Plus 360 dni
2899
 PLN z VAT
  • Dostęp do Wyszukiwarka 360 Dni
  • Dostęp do Aktualności Plus 360 Dni
  • 3 konsultacje RODO w ramach subskrypcji
Wybieram
Wyszukiwarka 360 dni
2365
 PLN z VAT
  • Baza Orzeczeń Sądów i Trybunałów
  • Eksperckie tezy wybranych orzeczeń
  • Decyzje Prezesa UODO
  • Decyzje Europejskich Organów Nadzorczych
  • Wytyczne i Opinie EDPB oraz EDPS
  • Źródło argumentów w postępowaniu administracyjnym
Wybieram

Ponad 2000 orzeczeń o Ochronie Danych Osobowych (RODO). Codzienna aktualizacja bazy orzeczeń.

Teraz zamawiasz Szkolenie RODO - Inspektor Ochrony Danych.  Nie musisz podawać karty płatniczej. Wystarczy, że wypełnisz formularz a na podany adres e-mail otrzymasz fakturę VAT do opłacenia. Ważne: Dopiero po zaksięgowaniu płatności – system utworzy konto użytkownika oraz uruchomi subskrypcję. Dopiero od tego momentu rozpoczyna się okres Subskrypcji.


    Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Piotr Liwszic prowadzący działalność gospodarczą jawneprzezpoufne Piotr Liwszic z siedzibą przy ul. Grzybowskiej 43, 00-855 Warszawa, NIP: 521-332-36-17, tel: (+48) 721 621 299, email: kontakt@judykatura.pl. Dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji dostępu do serwisu. Każdej osobie przysługuje prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania oraz wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych dostępne jest w polityce prywatności.

    Krajowy organ nadzorczy wskazał także, że:

    pilny charakter środków tymczasowych należy oceniać w odniesieniu do potrzeby ochrony praw i wolności osób, których dane dotyczą. Negatywne skutki dla osób, których dane dotyczą, oraz ich podstawowych praw i wolności są w niniejszej sprawie bardzo znaczne.

    Aktualności Plus 360 dni
    599
     PLN z VAT
    • Zapoznaj się z argumentacją Urzędu, Sądu czy Trybunału
    • Fachowe i czytelne podsumowanie omawianego orzeczenia
    • Dostęp do wszystkich aktualności na stronie
    • Jako pierwszy masz dostęp do ważnych argumentów
    Wybieram
    Aktualności Plus 30 dni
    Przez 30 dni masz dostęp do najnowszych aktualności z RODO
    49.99
     PLN z VAT
    • Pierwszy zapoznasz się z argumentacją Urzędu, Sądu czy Trybunału – nie czekaj na podsumowania miesiąca, które wpada do spamu
    • Każda aktualność to fachowe i czytelne podsumowanie omawianego orzeczenia, decyzji czy wytycznych wraz z dostępem do jego treści w serwisie Judykatura.pl
    • Jedno miejsce, w którym zapoznasz się z najważniejszymi argumentami orzeczenia oraz z jego treścią niezależnie od tego, z jakiego źródła ono pochodzi
    • Utrzymaj zgodność z RODO dzięki byciu na bieżąco z orzecznictwem RODO
    Wybieram
    Wyszukiwarka Plus 360 dni
    2899
     PLN z VAT
    • Dostęp do Wyszukiwarka 360 Dni
    • Dostęp do Aktualności Plus 360 Dni
    • 3 konsultacje RODO w ramach subskrypcji
    Wybieram

    Nadto organ uzasadnił skierowanie swojego postanowienia do operatora mediów społecznych, gdyż:

    Spółka jest bowiem współadministratorem danych osobowych Skarżącego przetwarzanych w ww. sposób, w rozumieniu art. 26 RODO, stosownie do którego jeżeli co najmniej dwóch administratorów wspólnie ustala cele i sposoby przetwarzania, są oni współadministratorami, którzy w drodze wspólnych uzgodnień w przejrzysty sposób określają odpowiednie zakresy swojej odpowiedzialności dotyczącej wypełniania obowiązków wynikających z niniejszego rozporządzenia.

    Co więcej, jak wynika z ww. regulacji, cyt.: „(…) Reklamodawca tworzy reklamy do wyświetlania na F. i I. oraz w innych witrynach i aplikacjach mobilnych, a następnie przesyła je za pomocą naszych narzędzi zarządzania reklamami. Następnie F. wyświetla reklamę. Przy dobieraniu odpowiednich reklam do wyświetlenia uwzględniamy cel reklamodawcy, oczekiwaną grupę odbiorców i reklamę.

    Warto też podkreślić, że decyzja ta obowiązuje od dnia doręczenia do spółki, która jest operatorem portali społecznościowych, a nie od dnia jej wydania jak wskazuje osoba, której ona dotyczy.