WSA kolejny raz wskazuje badanie satysfakcji klienta jako działanie marketingowe
Prezes UODO w lutym 2024 r. nakazał administratorowi danych uwzględnienie sprzeciwu poprzez zaprzestanie przetwarzania danych osobowych w celach marketingowych oraz udzielił upomnienia za przetwarzanie danych bez podstawy prawnej w celach marketingowych. Skarżący złożył do PUODO skargę na nieprawidłowości w procesie przetwarzania jego danych osobowych przez Spółkę polegające na przetwarzaniu bez podstawy prawnej danych osobowych skarżącego w celach marketingowych, w tym do badania satysfakcji klienta oraz nieuwzględnieniu jego sprzeciwu wobec ich przetwarzania w ww. celach. Skarżący w dniu 11 sierpnia 2023 r. złożył sprzeciw, przeciwko przetwarzaniu jego danych osobowych przez Spółkę. Skarżący wskazał, że Spółka otrzymała jego dane osobowe od administratora A. Sp. z o.o. w celu realizacji usługi dostawy przesyłki zakupionej za pośrednictwem serwisu sprzedaży internetowej […].pl. Skarżący uznał, że Spółka oczywiście musi przetwarzać jego dane osobowe do celów realizacji usługi i w tym zakresie nie wniósł żadnych uwag. Po wykonaniu usługi otrzymał jednak po raz kolejny maila z badaniem satysfakcji klienta od Spółki łącznie z marketingiem usług własnych zachęcającym do korzystania z usług spedytora. Spółka w odpowiedzi z dnia 8 września 2023 r. odmówiła uwzględnienia sprzeciwu skarżącego w zakresie przetwarzania danych osobowych. Skarżący wyjaśniał, że zakup w innym sklepie internetowym, którego spedycja była również wykonywana z udziałem Spółki nie nosił żadnych znamion marketingowych; badań satysfakcji klienta czy informacji podszytych marketingiem usług własnych. Oprócz danych niezbędnych do odbioru przesyłki skarżący otrzymał tylko informacje o nadaniu przesyłki. Skarżący wskazał, że wiadomość otrzymana od Spółki zawierała baner o treści cyt. “D. Wyślij paczkę w jednym z ponad 24 000 punktów i automatów pączkowych!”. Administrator wskazał, że wiadomość email będąca przedmiotem skargi przede wszystkim stanowi informację o doręczeniu przesyłki i jest częścią usługi świadczonej przez Spółkę. Skarżący sam wybrał usługi Spółki dla dostawy zakupionego towaru. Wiadomość jest wysyłana automatycznie, a podstawowym celem jej wysłania jest przede wszystkim to, że gdyby faktycznie przesyłka nie została doręczona lub nie została doręczona prawidłowo, informacja pozwala odbiorcy zareagować i zgłosić Spółce takie zdarzenie. W istocie, do wiadomości […]
- Zapoznaj się z argumentacją Urzędu, Sądu czy Trybunału
- Fachowe i czytelne podsumowanie omawianego orzeczenia
- Dostęp do wszystkich aktualności na stronie
- Jako pierwszy masz dostęp do ważnych argumentów
Ponad 2000 orzeczeń o Ochronie Danych Osobowych (RODO). Codzienna aktualizacja bazy orzeczeń.
Teraz zamawiasz Szkolenie RODO - Inspektor Ochrony Danych. Nie musisz podawać karty płatniczej. Wystarczy, że wypełnisz formularz a na podany adres e-mail otrzymasz fakturę VAT do opłacenia. Ważne: Dopiero po zaksięgowaniu płatności – system utworzy konto użytkownika oraz uruchomi subskrypcję. Dopiero od tego momentu rozpoczyna się okres Subskrypcji.Reszta obszernych argumentów oraz treść omawianego orzeczenia dostępna jest po dołączeniu do AKTUALNOŚCI PLUS. Dzięki tej subskrypcji dowiesz się jak organy nadzorcze w UE, sądy administracyjne czy powszechne, Trybunał Sprawiedliwości i inne podmioty argumentują swoje stanowiska. Umożliwi Ci to utrzymanie zgodności Twojej organizacji z przepisami o ochronie danych osobowych.
W jednym miejscu zapoznasz się z najważniejszymi argumentami oraz tezami orzeczenia oraz z jego treścią niezależnie od tego, z jakiego źródła ono pochodzi, a w dużej części jest ono opublikowane wyłącznie w serwisie Judykatura.pl.