WSA o zasadach informowania o pracowniczych karach porządkowych

W tej sprawie WSA w Warszawie uchylił decyzję Prezesa UODO z września 2023 r. wskazując pewne okoliczności przy, których zmaterializowaniu się możliwe jest naruszenie ochrony danych osobowych.

W przedmiotowej sprawie u administratora danych (Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego) odbyły się negocjacje w sprawie poprawy warunków pracy i płacy w związku ze sporem zbiorowym.

W negocjacjach brali udział ze strony pracodawcy: kierownik działu technicznego WORD, sekretarka, radca prawny, oraz po stronie pracowników: przewodniczący Związku Zawodowego […] WORD, jego zastępca oraz wnioskodawca jako pracownik WORD.

Podczas negocjacji kierownik działu technicznego WORD powiedział, że na wnioskodawcę nałożono pracowniczą karę porządkową.

Wnioskodawca wskazał, że kierownik działu technicznego WORD nie jest jego przełożonym i wnioskodawca nie wie skąd pozyskał on te informacje oraz na jakiej podstawie je ujawnił uczestnikom negocjacji.

WORD wskazał, że Kierownik Działu Administracyjno-Technicznego WORD, który prowadził negocjacje […] listopada 2022 r. oświadczył, że informację o nałożonej na wnioskodawcę karze porządkowej pozyskał od samego wnioskodawcy, podczas prowadzonego postępowania dotyczącego likwidacji szkody, która była przyczyną nałożenia kary porządkowej.

Prezes UODO decyzją z września 2023 r. udzielił WORD upomnienia za naruszenie art. 6 ust. 1 RODO, polegające na udostępnieniu danych osobowych M.N. w zakresie informacji o pracowniczej karze porządkowej osobom nieuprawnionym – Kierownikowi Działu Administracyjno-Technicznego Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w […] , Głównemu Specjaliście ds. kancelaryjno-biurowych Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w […] , radcy prawnemu Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w […] , przewodniczącemu Związku Zawodowego […] WORD i zastępcy przewodniczącego Związku Zawodowego […] WORD.

Aktualności Plus 360 dni
599
 PLN z VAT
  • Zapoznaj się z argumentacją Urzędu, Sądu czy Trybunału
  • Fachowe i czytelne podsumowanie omawianego orzeczenia
  • Dostęp do wszystkich aktualności na stronie
  • Jako pierwszy masz dostęp do ważnych argumentów
Wybieram
Wyszukiwarka Plus 360 dni
2899
 PLN z VAT
  • Dostęp do Wyszukiwarka 360 Dni
  • Dostęp do Aktualności Plus 360 Dni
  • 3 konsultacje RODO w ramach subskrypcji
Wybieram
Wyszukiwarka 360 dni
2365
 PLN z VAT
  • Baza Orzeczeń Sądów i Trybunałów
  • Eksperckie tezy wybranych orzeczeń
  • Decyzje Prezesa UODO
  • Decyzje Europejskich Organów Nadzorczych
  • Wytyczne i Opinie EDPB oraz EDPS
  • Źródło argumentów w postępowaniu administracyjnym
Wybieram

Ponad 2000 orzeczeń o Ochronie Danych Osobowych (RODO). Codzienna aktualizacja bazy orzeczeń.

Teraz zamawiasz Szkolenie RODO - Inspektor Ochrony Danych.  Nie musisz podawać karty płatniczej. Wystarczy, że wypełnisz formularz a na podany adres e-mail otrzymasz fakturę VAT do opłacenia. Ważne: Dopiero po zaksięgowaniu płatności – system utworzy konto użytkownika oraz uruchomi subskrypcję. Dopiero od tego momentu rozpoczyna się okres Subskrypcji.


    Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Piotr Liwszic prowadzący działalność gospodarczą jawneprzezpoufne Piotr Liwszic z siedzibą przy ul. Grzybowskiej 43, 00-855 Warszawa, NIP: 521-332-36-17, tel: (+48) 721 621 299, email: kontakt@judykatura.pl. Dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji dostępu do serwisu. Każdej osobie przysługuje prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania oraz wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych dostępne jest w polityce prywatności.

    Prezes UODO wyjaśnił, że WORD w złożonych w sprawie wyjaśnieniach wskazał, że wnioskodawca sam udostępnił Kierownikowi Działu Administracyjno-Technicznego WORD informację o nałożeniu na niego pracowniczej kary porządkowej podczas prowadzonego postępowania dotyczącego likwidacji szkody w pojeździe egzaminacyjnym będącej przyczyną nałożenia kary. WORD wskazał również, że M.N. sam ujawnił te informacje bliżej nieokreślonej liczbie pracowników WORD, co jest, zdaniem WORD, tożsame ze zgodą na przetwarzanie tej informacji.

    Prezes UODO wskazał, że nie może więc uznać za udowodnione w sposób jednoznaczny i bezsporny, by wnioskodawca udostępnił Kierownikowi Działu Administracyjno-Technicznego WORD lub innym pracownikom WORD informacje o nałożeniu na niego pracowniczej kary porządkowej.

    W ocenie Prezesa UODO, WORD nie wykazał w jaki sposób ujawnienie danych osobowych wnioskodawcy dotyczących pracowniczej kary porządkowej uczestnikom negocjacji z […] listopada 2022 r. było niezbędne do wykonania umowy dotyczącej zatrudnienia wnioskodawcy lub do realizacji uprawnień WORD o charakterze władczym wynikających z Kodeksu pracy. WORD nie wykazał , aby negocjacje dotyczyły nałożonej na wnioskodawcę pracowniczej kary porządkowej.

    Judykatura.pl – 14 dni darmowego testowania Twojego źródła wiedzy!

    WSA wskazał, że:

    W aktach postępowania administracyjnego znajdują się oświadczenia kierownika Działu Administracyjno-Technicznego WORD (z dnia 5 stycznia 2023 r. – karta 18 akt administracyjnych) oraz jego pracownika (oświadczenie z dnia 5 stycznia 2023 r. – karta 19 akt administracyjnych), z których wynika, że uczestnik postępowania M.N. sam poinformował wymienionego “w luźnej rozmowie”, że “Dyrektor go ukarał i nie będzie miał kategorii”. Pracownik DAT, główny specjalista potwierdził w oświadczeniu, że M.N. w trakcie rozmowy z Kierownikiem DAT przekazał informację, “że została na niego nałożona kara porządkowa i w związku z tym nie będzie prowadził egzaminów na wyższe kategorie”. Organ do wyjaśnień tych nie odniósł się w decyzji, nie ocenił ich wiarygodności.

    Jednocześnie wskazania wymaga, że udzielone upomnienie – w świetle treści uzasadnienia decyzji – wydaje się nawiązywać do faktu ujawnienia danych o pracowniczej karze porządkowej M.N. uczestnikom negocjacji z […] listopada 2022 r. W takim przypadku całkowicie niezrozumiałe jest nałożenie upomnienia za udostępnienie danych o pracowniczej karze porządkowej Kierownikowi Działu Administracyjno-Technicznego, który przecież wedle ustaleń organu miał w dniu […] listopada 2022 r. ujawnić te dane (w imieniu pracodawcy, administratora) innym uczestnikom negocjacji.

    Judykatura.pl – 14 dni darmowego testowania Twojego źródła wiedzy!

    Co ważne Sąd zaznaczył, że:

    Jednocześnie Sąd zauważa, że kwestia odpowiedzialności pracodawcy jako administratora na gruncie RODO może być rozważana w tej sprawie (zależnie od ostatecznych ustaleń organu i dokonanej oceny materiału dowodowego) w jednym z dwóch aspektów:

    1) w sytuacji, gdy Kierownik Działu Administracyjno-Technicznego pozyskał informację o porządkowej karze pracowniczej M.N. bezpośrednio od pracodawcy (ze zbioru danych) i następnie ją udostępnił (działając z ramienia pracodawcy) w dniu […] listopada 2022 r. określonemu gronu osób, które organ uznaje w tej sprawie za nieuprawnione do pozyskania informacji i

    2) w sytuacji, gdy Kierownik Działu Administracyjno-Technicznego (reprezentujący w dniu […] listopada 2022 r. pracodawcę) pozyskał informację o pracowniczej karze porządkowej od samego M.N. a następnie ją udostępnił (działając z ramienia pracodawcy) w dniu […] listopada 2022 r. określonemu gronu osób, które organ uznaje w tej sprawie za nieuprawnione do pozyskania informacji.

    Ponownie rozpatrując sprawę organ rozważy w sposób wszechstronny cały zgromadzony materiał dowodowy. Z uzasadnienia decyzji powinno jasno wynikać, jakie fakty organ uznał za udowodnione i na podstawie jakich dowodów (należy je wymienić w decyzji), a jakim dowodom odmówił wiarygodności i mocy dowodowej i wyjaśnić dlaczego określonym dowodom organ odmówił mocy dowodowej. Swoboda w dokonywaniu oceny dowodów nie jest nieograniczona.

    Zasada swobodnej oceny dowodów oznacza nakaz oceny wszelkich faktów i środków dowodowych w sposób wszechstronny (zob. A. Wiktorowska, (w:) M. Wierzbowski, Postępowanie administracyjne, 2015, str. 117). Dlatego organ administracji publicznej zobowiązany jest do wskazania w uzasadnieniu swego rozstrzygnięcia, którym dowodom dał wiarę i dlaczego.