Znamy uzasadnienie WSA w sprawie 85 000 zł kary

Dzięki systemom monitorującym wykorzystywanych w serwisie Judykatura.pl subskrybenci serwisu praktycznie “na żywo” otrzymują dostęp do najważniejszych orzeczeń związanych z RODO.

I tak właśnie jest w przypadku uzasadnienia WSA w Warszawie do orzeczenia oddalającego skargę administratora danych na decyzję Prezesa UODO w sprawie Pani M.Z. prowadzącej gabinet stomatologiczno-ortodontyczny co do niewykonania nakazu zawiadomienia osób w związku z naruszeniem ochrony danych osobowych.

Z samą decyzją Prezesa UODO można zapoznać się tutaj:

DKE.561.11.2020

Uzasadnienie WSA w Warszawie jest źródłem wielu istotnych wniosków.

Sąd zaczyna uzasadnienie od swojej oceny skargi M.Z. (administrator – PL), prowadzącej działalność gospodarczą pod firmą “K.” z siedzibą w W. i wskazuję, że:

nie zasługuje na uwzględnienie, albowiem zaskarżona decyzja Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych z dnia […] stycznia 2021 r., nr […] – nie narusza obowiązujących przepisów prawa.

W konsekwencji, przedmiotem sporu była jednocześnie ocena zasadności nałożenia na stronę skarżącą administracyjnej kary pieniężnej, o której mowa w art. 83 ust. 6 RODO, za nieprzestrzeganie nakazu orzeczonego przez organ nadzorczy we wspomnianej wyżej decyzji z dnia […] lutego 2020 r.

W niniejszej sprawie Prezes UODO, nakładając sporną administracyjną karę pieniężną – stwierdził, iż w trakcie prowadzonego postępowania wyjaśniającego ustalono, że skarżąca, będąc administratorem danych, nie wykonała nałożonego na nią nakazu zawartego w decyzji administracyjnej Prezesa UODO z dnia […] lutego 2020 r. Organ nadzorczy zauważył bowiem, że pomimo, iż wspomnianą decyzją administracyjną skarżąca wyraźnie zobowiązana została do zawiadomienia osób, których dane dotyczą – w terminie trzech dni od dnia, w którym decyzja stanie się ostateczna – o naruszeniu ich danych osobowych, które miało miejsce w dniu […] kwietnia 2019 r., w celu przekazania im informacji wymaganych zgodnie z art. 34 ust. 2 RODO, nie przedstawiła jednak dowodów świadczących o prawidłowym wykonaniu obowiązku, o którym mowa w art. 34 ust. 1 i 2 RODO.

Aktualności Plus 360 dni
599
 PLN z VAT
  • Zapoznaj się z argumentacją Urzędu, Sądu czy Trybunału
  • Fachowe i czytelne podsumowanie omawianego orzeczenia
  • Dostęp do wszystkich aktualności na stronie
  • Jako pierwszy masz dostęp do ważnych argumentów
Wybieram
Wyszukiwarka Plus 360 dni
2899
 PLN z VAT
  • Dostęp do Wyszukiwarka 360 Dni
  • Dostęp do Aktualności Plus 360 Dni
  • 3 konsultacje RODO w ramach subskrypcji
Wybieram
Wyszukiwarka 360 dni
2365
 PLN z VAT
  • Baza Orzeczeń Sądów i Trybunałów
  • Eksperckie tezy wybranych orzeczeń
  • Decyzje Prezesa UODO
  • Decyzje Europejskich Organów Nadzorczych
  • Wytyczne i Opinie EDPB oraz EDPS
  • Źródło argumentów w postępowaniu administracyjnym
Wybieram

Ponad 2000 orzeczeń o Ochronie Danych Osobowych (RODO). Codzienna aktualizacja bazy orzeczeń.

Teraz zamawiasz Szkolenie RODO - Inspektor Ochrony Danych.  Nie musisz podawać karty płatniczej. Wystarczy, że wypełnisz formularz a na podany adres e-mail otrzymasz fakturę VAT do opłacenia. Ważne: Dopiero po zaksięgowaniu płatności – system utworzy konto użytkownika oraz uruchomi subskrypcję. Dopiero od tego momentu rozpoczyna się okres Subskrypcji.


    Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Piotr Liwszic prowadzący działalność gospodarczą jawneprzezpoufne Piotr Liwszic z siedzibą przy ul. Grzybowskiej 43, 00-855 Warszawa, NIP: 521-332-36-17, tel: (+48) 721 621 299, email: kontakt@judykatura.pl. Dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji dostępu do serwisu. Każdej osobie przysługuje prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania oraz wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych dostępne jest w polityce prywatności.

    Następnie Sąd odnosi się do twierdzeń administratora danych:

    Organ nadzorczy stwierdził, że strona skarżąca udowodniła jedynie, przedstawiając kopię pocztowej książki nadawczej, skierowanie w dniu […] czerwca 2020 r. zawiadomień o naruszeniu ochrony danych osobowych do dziesięciu osób. Tymczasem, według organu nadzorczego, treść tych zawiadomień bezsprzecznie nie odpowiadała wymogom przewidzianym w art. 34 ust. 2 RODO. Ponadto, według organu nadzorczego, liczba owych zawiadomień była niewielka w stosunku do wskazanej w zgłoszeniu z dnia […] lipca 2019 r. liczby stu osób, których dane naruszono (czy też liczby trzydziestu siedmiu osób wskazanej przez skarżącą – po sprawdzeniu – w piśmie, które wpłynęło do Urzędu Ochrony Danych Osobowych w dniu […] listopada 2020 r.). W konsekwencji, organ nadzorczy zarzucił stronie skarżącej, że jej działania w żaden sposób nie można uznać za wykonanie nakazu wyrażonego we wspomnianej wyżej decyzji Prezesa UODO.

    Sąd stwierdził, że Prezes UODO zasadnie przyjął w uzasadnieniu zaskarżonej decyzji z dnia […] stycznia 2021 r., że na dzień jej wydania brak jest podstaw do uznania, iż strona skarżąca, jako administrator danych, wywiązała się z ciążącego na niej – na mocy art. 34 ust 1 i 2 RODO – obowiązku zawiadomienia osób, których dane dotyczą, o naruszeniu ochrony ich danych osobowych, będącym przedmiotem zgłoszenia z dnia […] lipca 2019 r. Tym samym, organ nadzorczy prawidłowo uznał, że strona skarżąca nie wykonała nakazu zawartego w decyzji administracyjnej organu nadzorczego z dnia […] lutego 2020 r., sygn. […].

    Jak widać doniosłe konsekwencje ma niepodjęcie przez administratora działań na etapie wcześniejszej decyzji administracyjnej nakazującej zawiadomienie osób, których dotyczyło naruszenie ochrony danych:

    W tej sytuacji, uznać należy, że skoro zatem decyzja z dnia […] lutego 2020 r. nakładająca na skarżącą, jako administratora danych, stosowny nakaz stała się z uwagi na brak jej zaskarżenia do sądu administracyjnego prawomocna, to organ nadzorczy miał pełne prawo – działając w celu sprawdzenia, czy nałożone obowiązki zostały wykonane przez skarżącą – wszcząć stosowne postępowanie sprawdzające, pouczając jednocześnie skarżącą, że stwierdzenie nieprzestrzegania nakazu nałożonego przez ten organ skutkować może nałożeniem na nią administracyjnej kary pieniężnej, zgodnie z art. 83 ust. 6 RODO.

    Warto jednocześnie zauważyć, że Prezes UODO, przeprowadzając sporne postępowanie wyjaśniające wykorzystał wszelkie niezbędne instrumenty prawne, jakie dawała mu ustawa o ochronie danych osobowych i uzasadniając swoje stanowisko w decyzji z dnia […] stycznia 2021 r., w sposób klarowny przedstawił argumentację dotyczącą zasadności nałożenia administracyjnej kary pieniężnej.

    Administrator danych przekazał dowody na wykonanie nakazu wynikającego ze skarżonej decyzji, ale po dniu wydania decyzji Prezesa UODO:

    W tym miejscu, wskazać należy wyraźnie, że – wbrew sugestiom strony skarżącej – ustalając stan faktyczny sprawy, Prezes UODO zobowiązany był ustalić ów stan na dzień wydania zaskarżonej decyzji, albowiem nie mógł wziąć pod uwagę wyjaśnień i dowodów przedstawionych przez skarżącą w piśmie opatrzonym datą […] stycznia 2021 r. (zawierającym załączniki w postaci 37 pism – “Zawiadomień o naruszeniu RODO” – wraz z potwierdzeniami ich nadania listami poleconymi w dniu […] stycznia 2021 r.), a więc już po wydaniu zaskarżonej decyzji. Nie ulega wątpliwości, że pismo to złożone zostało do akt spraw po dacie wydania zaskarżonej decyzji, to jest po dniu […] stycznia 2021 r. Według Sądu, przyjąć należy w tej sytuacji, że przedstawienie przez skarżącą pełnych i wyczerpujących dowodów wykonania przez nią nakazu było dopiero efektem doręczenia skarżącej zaskarżonej decyzji nakładającej administracyjną karę pieniężną.

    Według Sądu, za całkowicie niezrozumiały należy uznać również zarzut strony skarżącej, w którym zarzuciła ona organowi nadzorczemu brak podjęcia z urzędu czynności niezbędnych do wyjaśnienia stanu faktycznego oraz załatwienia sprawy polegających na zawiadomieniu osób potencjalnie pokrzywdzonych naruszeniem ich danych osobowych, pomimo – jak podniosła skarżąca – posiadania przez organ wszelkich danych umożliwiających z urzędu podjęcie takich czynności.

    Wskazać należy, że wszelkie działania sanujące podjęte przez skarżącą po dacie wydania zaskarżonej decyzji nakładającej administracyjną karę pieniężną, nie mogły być wzięte pod uwagę przez Sąd. W tej sytuacji, skoro załączone przez skarżącą do skargi dokumenty wskazują jednoznacznie, że samo wykonanie obowiązku nastąpiło dopiero po dacie wydania zaskarżonej decyzji (wszystkie potwierdzenia wysłania zawiadomień noszą datę […] stycznia 2021 r.), uznać należy, że dowody te nie mogły – w świetle m.in. art. 106 § 3 P.p.s.a. – stanowić podstawy do postawienia skutecznych zarzutów w niniejszym postępowaniu sądowoadministracyjnym.

    Aktualności Plus 360 dni
    599
     PLN z VAT
    • Zapoznaj się z argumentacją Urzędu, Sądu czy Trybunału
    • Fachowe i czytelne podsumowanie omawianego orzeczenia
    • Dostęp do wszystkich aktualności na stronie
    • Jako pierwszy masz dostęp do ważnych argumentów
    Wybieram
    Wyszukiwarka Plus 360 dni
    2899
     PLN z VAT
    • Dostęp do Wyszukiwarka 360 Dni
    • Dostęp do Aktualności Plus 360 Dni
    • 3 konsultacje RODO w ramach subskrypcji
    Wybieram
    Wyszukiwarka 360 dni
    2365
     PLN z VAT
    • Baza Orzeczeń Sądów i Trybunałów
    • Eksperckie tezy wybranych orzeczeń
    • Decyzje Prezesa UODO
    • Decyzje Europejskich Organów Nadzorczych
    • Wytyczne i Opinie EDPB oraz EDPS
    • Źródło argumentów w postępowaniu administracyjnym
    Wybieram

    Ponad 2000 orzeczeń o Ochronie Danych Osobowych (RODO). Codzienna aktualizacja bazy orzeczeń.

    Teraz zamawiasz Szkolenie RODO - Inspektor Ochrony Danych.  Nie musisz podawać karty płatniczej. Wystarczy, że wypełnisz formularz a na podany adres e-mail otrzymasz fakturę VAT do opłacenia. Ważne: Dopiero po zaksięgowaniu płatności – system utworzy konto użytkownika oraz uruchomi subskrypcję. Dopiero od tego momentu rozpoczyna się okres Subskrypcji.


      Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Piotr Liwszic prowadzący działalność gospodarczą jawneprzezpoufne Piotr Liwszic z siedzibą przy ul. Grzybowskiej 43, 00-855 Warszawa, NIP: 521-332-36-17, tel: (+48) 721 621 299, email: kontakt@judykatura.pl. Dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji dostępu do serwisu. Każdej osobie przysługuje prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania oraz wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych dostępne jest w polityce prywatności.

      Dalej WSA w Warszawie podkreśla, że:

      (…) zgodnie z art. 34 ust. 1 RODO, to na administratorze danych ciąży obowiązek niezwłocznego zawiadomienia podmiotów danych o naruszeniu ochrony ich danych osobowych, które może powodować wysokie ryzyko naruszenia ich praw lub wolności. W tej sytuacji, za całkowicie bezpodstawne uznać należy sugestie strony skarżącej jakoby powyższe działania (czyli dokonanie przez Prezesa UODO – w zastępstwie skarżącej, jako administratora – skutecznego zawiadomienia o naruszeniu osób, których dane dotyczą) mieściły się w przysługujących organowi nadzorczemu, na podstawie RODO, instrumentach naprawczych, z których rzekomo – jak podniosła skarżąca – organ nadzorczy w sposób nieuprawniony nie skorzystał.

      Sąd uznał ponadto, że całkowicie nieuprawniony w niniejszej sprawie jest również podniesiony przez stronę skarżącą zarzut braku wyjaśnienia przez Prezesa UODO wątpliwości co do stopnia ryzyka naruszenia praw i wolności osób fizycznych, których naruszenie dotyczyło, i przyjęcie, że stopień tego ryzyka był wysoki, pomimo informacji zamieszczonej przez skarżącą w zgłoszeniu z dnia […] września 2019 r., w której administrator danych poinformował organ nadzorczy, iż przedsiębiorca zrezygnował z zawiadomienia w/w osób z uwagi na brak wysokiego ryzyka naruszenia ich praw i wolności.
      Według Sądu, w analizowanej sprawie brak było po stronie organu nadzorczego obowiązku wyjaśnienia rzekomych rozbieżności, które – jak sugeruje strona skarżąca – doprowadziły do niewłaściwego nałożenia na skarżącą w decyzji z dnia […] lutego 2020 r. dalszych obowiązków podjęcia przez nią czynności, z wadliwym założeniem wysokiego stopnia ryzyka naruszenia. Otóż, nie ulega – zdaniem Sądu – jakichkolwiek wątpliwości, że sporna okoliczność (vide: ustalenie stopnia ryzyka związanego z naruszeniem ochrony danych osobowych) nie mogła być przedmiotem postępowania zakończonego wydaniem zaskarżonej decyzji z dnia […] stycznia 2021 r., albowiem jego przedmiotem było wyłącznie rozważenie podstaw do nałożenia administracyjnej kary pieniężnej w związku z nieprzestrzeganiem prawomocnego nakazu orzeczonego przez Prezesa UODO we wspomnianej wyżej decyzji z dnia […] lutego 2020 r.

       

      Co do samej wysokości kary 85 000 zł to Sąd wskazał:

      Sąd uznał w konsekwencji, że sporna administracyjna kara pieniężna, wbrew zarzutom strony skarżącej, jest proporcjonalna, odstraszająca, a także skuteczna, o czym – jak słusznie zauważył organ nadzorczy w odpowiedzi na skargę – świadczy zresztą wykonanie przez skarżącą nakazu określonego w decyzji Prezesa UODO niezwłocznie po doręczeniu stronie skarżącej zaskarżonej decyzji z dnia […] stycznia 2021 r.

      W związku z tym, uznać należy, że skoro skarżąca nigdy nie przedstawiła Prezesowi UODO danych finansowych dotyczących prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, a także nie usprawiedliwiła również niewywiązania się z tego obowiązku, organ nadzorczy – ustalając wysokość kary – miał pełne prawo do skorzystania z możliwości, o której stanowi art. 101a ust. 2 u.o.d.o.