e. Powyższe zdarzenie zostało zgłoszone – zgodnie z przepisami RODO – do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych oraz poinformowani o nim zostali klienci, których dane osobowe zostały przekazane osobie trzeciej. W piśmie otrzymanym m.in. przez powódkę wskazano na możliwe hipotetyczne negatywne konsekwencje zdarzenia oraz jakie środki bezpieczeństwa należy podjąć.
f. Powódka po otrzymaniu od strony pozwanej informacji o naruszeniu ochrony danych osobowych zaniepokoiła się tym, że zauważono to dopiero 2 miesiące po zaistnieniu zdarzenia. Treść informacji, wskazane tam możliwe konsekwencje „wycieku danych”, łącznie z kradzieżą tożsamości spowodowała, że poczuła się ona zagrożona. Obawiała się ewentualnych konsekwencji takiego zdarzenia dla siebie i swojej rodziny. Powódka zadzwoniła na policję i zgłosiła ten fakt, jednak poinformowaną ją, że nie ma podstaw do podejmowania czynności. Skontaktowała się z prawnikami i zapytała się, czy dalej istnieją zagrożenia i co może zrobić. Poinformowano ją, że możliwe jest, że ktoś wykorzysta jej dane. Mąż powódki miał do niej pretensję, że podpisała umowę z pozwaną spółką, ponieważ w gospodarstwie domowym to ona jest odpowiedzialna za tego rodzaju czynności i decyzje. Po otrzymaniu informacji powódką miała kłopoty ze snem, zastanawiała się jak postępować. Czuła się zaniepokojona tym, że nie ma wpływu na to, co się dzieje z informacjami dotyczącymi jej osoby – danymi osobowymi, jak mogą one zostać wykorzystane. Dalej odczuwa obawę, że ktoś może posłużyć się jej danymi, tym bardziej, że nie otrzymała informacji, że naruszenie zostało definitywnie usunięte. Powódce towarzyszy przeświadczenie, że takie zdarzenie może się powtórzyć.
g. Powódka zawodowo jest przedsiębiorcą. Swoje dane jako przedsiębiorcy, w tym dotyczące miejsca prowadzenia działalności (ulica, nr domu, miejscowość, kod pocztowy) udostępnia na facebook’u, na publicznym profilu związanym z prowadzoną działalnością gospodarczą.
2. Dowody, na których sąd się oparł, i przyczyn, dla których innym dowodom odmówił wiarygodności i mocy dowodowej.
Fakty jak w pkt 1 a, b, c, e były bezsporne i wynikały z dołączonych do pozwu i odpowiedzi na pozew dokumentów, które były wiarygodne (k. 11-21, 37-42).
Fakty jak w pkt 1 d ustalono na podstawie w/w dokumentów oraz zeznań świadka K. K. (k. 109-111). Zeznania świadka były wiarygodne w całości.
Fakty jak w pkt 1 g były bezsporne i dodatkowo wykazane wydrukiem z internetu (k. 43-44).
Fakty jak w pkt 1 f ustalono na podstawie zeznań powódki (k. 141-142). Były one w całości wiarygodne. Brak było dowodów, którym odmówiono wiarygodności i mocy dowodowej.
3. Wyjaśnienie podstawy prawnej wyroku z przytoczeniem przepisów prawa.
Powódka dochodziła zadośćuczynienia w związku z bezspornym faktem naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych. Podstawą jej roszczenia były przepisy art. 24 w zw. z art. 448 k.c. oraz art. 79 i art. 82 Rozporządzenia PEiR (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej RODO).
Stosownie do art. 79 § 1 RODO bez uszczerbku dla dostępnych administracyjnych lub pozasądowych środków ochrony prawnej, w tym prawa do wniesienia skargi do organu nadzorczego zgodnie z art. 77, każda osoba, której dane dotyczą, ma prawo do skutecznego środka ochrony prawnej przed sądem, jeżeli uzna ona, że prawa przysługujące jej na mocy niniejszego rozporządzenia zostały naruszone w wyniku przetwarzania jego danych osobowych z naruszeniem niniejszego rozporządzenia.
Zgodnie zaś z art. 82 § 1 RODO każda osoba, która poniosła szkodę majątkową lub niemajątkową w wyniku naruszenia rozporządzenia, ma prawo uzyskać od administratora lub podmiotu przetwarzającego odszkodowanie za poniesioną szkodę.
W sprawie bezsporne było, że pozwana spółka jest administratorem w rozumieniu powołanego aktu prawnego (art. 4 pkt 7). Nie budziło również wątpliwości, że przetwarzała ona dane osobowe powódki, mając na uwadze art. 4 pkt 2 RODO. Dane osobowe natomiast to wszelkie informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. Możliwa do zidentyfikowania osoba fizyczna to osoba, którą można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować, w szczególności na podstawie identyfikatora takiego jak imię i nazwisko, numer identyfikacyjny, dane o lokalizacji, identyfikator internetowy lub jeden bądź kilka szczególnych czynników określających fizyczną, fizjologiczną, genetyczną, psychiczną, ekonomiczną, kulturową lub społeczną tożsamość osoby fizycznej (art. 4 pkt 1 RODO). Bezsporne było również naruszenie przez pozwaną przepisów o ochronie danych osobowych, o czym zresztą powiadomiła zarówno powódkę i innych klientów (art. 34 ust. 1 RODO), jak i – odpowiednio do przepisów prawa – Prezesa UODO (art. 33 RODO).